kwarantanna

Witajcie, przeżywamy trudny czas, który spędzamy w domu. Czasem może nas sporo kosztować, dlatego warto utrzymać zdrową dyscyplinę, mieć minimalne zasady, których będziemy się trzymać. Poniżej propozycja stworzona wspólnie z innymi. Oczywiście nie ma jednej idealnej listy, ale może te myśli zainspirują Cię do stworzenia własnych zasad dostosowanych do Twojej aktualnej sytuacji: bycia matką, ojcem, szefem w pracy, osobą samotną itd.

Pozdrawiam Was serdecznie, życzę pogody ducha i cierpliwości w znoszeniu przeciwności.

o. Darek :-)

10 wskazówek na bycie w domu

Czyli jak zachować higienę ciała, umysłu i ducha w czasie epidemii koronawirusa...

  1. Praca i obowiązki. Postaraj się o jakiś gest, który przypomni Ci, że jesteś w pracy (nawet zdalnej), np. rozpoczynając pracę, załóż buty; kończąc ją, włóż kapcie. Dbaj o swoje codzienne obowiązki. Także o swój wygląd i oczywiście o podstawową higienę i ubiór (piżama tylko na noc). Miej podstawowy plan dnia.

  2. Modlitwa. Przyda się plan minimum modlitwy, czyli to czego sobie nie odpuścisz. Uważaj, żeby nie dać się złapać w pułapkę kolejnych modlitw, które koniecznie trzeba odmówić w walce z koronawirusem. Pamiętaj, że każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu. Okazuj wdzięczność Bogu. Dbaj o relacje z Twoją grupą wsparcia (grupa modlitewna, parafia itd.).

  3. Odpoczynek. Odpoczywaj, wysypiaj się, ale się nie rozleniwiaj. Ustaw w komórce zarówno pobudkę (najlepiej stałą godzinę), jak i dobranockę, czyli przypomnienie, że zbliża się pora snu. Zadbaj o jakąś formę ćwiczeń fizycznych. Jeśli nie możesz ich bezpiecznie wykonać na zewnątrz, to ćwicz w domu. Rób sobie przerwy w pracy.

  4. Relacje. Dbaj o relacje z najbliższymi. Okazuj serdeczność, troszcz się o nich. Podejmij zwykłą rozmowę, ale niekoniecznie na temat tego, o ile dziś wzrosła liczba zakażonych. Zadzwoń do kogoś, z kim dawno nie rozmawiałeś. Odnów stare przyjaźnie, o ile będzie to dla Ciebie dobre. Pomóż drugiemu człowiekowi z Twojego otoczenia (zakupy itd.). Jeśli korzystasz z terapii, spróbuj ją utrzymać np. zdalnie.

  5. Zmiana. Rezygnuj z robienia wszystkiego tak, jak do tej pory. Nie bierz na siebie zbyt wiele. Nie musisz nikomu udowadniać, że nadal jesteś wspaniałym rodzicem, współmałżonkiem… Odpuść sobie i rodzinie presję. Twój spokój jest ważniejszy i udzieli się reszcie rodziny.

  6. Internet, komputer, komórka. Wyznacz sobie przestrzeń na ich używanie. Pamiętaj, że ciągłe korzystanie z nich wprowadza Twój mózg w stan ciągłego rozproszenia. Zbyt duża ilość bodźców powoduje nerwowość i napięcie.

  7. Sms’y, Facebook, Messenger, WhatsApp itp. Zanim wyślesz do kogokolwiek wiadomość, film lub zdjęcie, zastanów się, czy to naprawdę konieczne. Spróbuj między bodziec a reakcję wprowadzić przestrzeń wolności. Czasem wysyłaj, a czasem nie. Przed wysłaniem wiadomości upewnij się, czy jest prawdziwa.

  8. Ważne, a nie pilne. Znajdź czas na zrobienie czegoś, co już dawno miałeś zrobić, a nie było na to do tej pory czasu, np. posprzątaj pokój, uporządkuj szafkę, która od lat na to czeka.

  9. Hobby. Obejrzyj dobry film, przeczytaj dobrą książkę, posłuchaj muzyki, ugotuj zupę lub jakieś danie. Zrób coś, na co zawsze miałeś ochotę, ale nie było na to nigdy czasu.

  10. Refleksja. Znajdź pozytywne strony zaistniałej sytuacji. Na pewno są! Nie myśl o przyszłości, ale skup się na swoim tu i teraz. Przyjdzie pora będzie rada.

Całość do pobrania w formacie pdf tutaj.

+AMGD by Dariusz Michalski SJ. 2020
Wykonanie: Solmedia.pl

UWAGA! Serwis używa cookies.

Brak zmian ustawień przeglądarki oznacza zgodę.

Zrozumiałem